Nu er den der fandme igen..

Generel sniksnak
Post Reply
HnieX
Posts: 21
Joined: Tue Jan 30, 2007 8:03 pm
Location: Vest om Arresø

Nu er den der fandme igen..

Post by HnieX »

Nu er den der fandme igen..

Den der umiskendelige lyd fra harddisken som jeg i sin tid gav 3000 kr for, klik siger den, KLIK-KLIK. Det er nu ikke så meget prisen der i den grad bringer mit pis i kog, men mere tanken om at jeg endnu engang har været forsøgskanin for harddisk fabrikanterne og deres inkompetente kvalitets afdeling, der i en lang uafladelighed sender harddiske på marked som ikke tåler at blive brugt.
Og ikke nok med det. De pålægger mig også at teste med deres tvivlsomme software på deres hardware, hvis jeg skulle gøre mig den sindssyge tanke at bytte den inden garantien udløber - hvorfor skal JEG det ? En af de få ting man aldrig høre om, hvor meget retur gods slige fabrikanter får. Men råbe op om hvor billigt og udholdende hardwaren er afholder de sig ikke fra.

Når nu de reklamerer, så gør de det med en MTBF på 1.000.000 timer. 1.000.000 timer er altså 114 år og det er så den tid DE mener, der vil gå før der opstår fejl, på deres vidunderlige produkt. Det regnestykke vil jeg meget gerne gennemgå med dem, for der er noget grumme galt.
Måske jeg skulle sende en regning til dem på konsulentbistand, for at gøre bruge af deres software som ikke virker og ikke er til at finde, samt den tid jeg bruger på at finde ID og serial nummere og links til downloads på deres hjemmeside. Pakning og afsendelse af deres uduelige produkt, samt den tid jeg skal bruge på at fylde den nye harddisk med de samme data - hvis det sidste ellers kan lade sig gøre.

Skematrisk ser det således ud:

1. KLIK !

Fejl konstateret, men på hvilken harddisk ??
Jeg er den ulykkelige ejer af 29 af slagsen.... så allerede der kan der går TIMER med at finde den der er på nippet til at begå selvmord.

2. FUNDET !

Det tog mindre end 4 timer at komme frem til hvilken det var...
Fejlen var på computer nummer 2. Det udelukker med det samme de første 15 harddiske, så der 14 tilbage. Da klik lyden er periodisk, går der lidt tid med det.

3. INDSIGT !

Ind på fabrikantens hjemmeside. Rode rundt i næsten 1 time efter en RMA beskrivelse, hente software og læse ulidelige lange manualer om hvordan man skal gøre og bestemt ikke skal gøre, samtidlig med at ængstelse over tabte af 250 Gb data nager i baghovedet.

4. TEST !

Et floppy drev ?? Hvem fanden har floppy i sin computer i dag ?? Nå, jeg havde altså hentet en *.img fil, som skulle lægges på en floppy. Så det var om igen på den håbløse hjemmeside, i den knugende tro på at en *.img fil til boot på CD kunne findes. Endnu 1 time går med det, samt brænding af en CD-RW - man får jo sikkert brug for den igen...
Koble ALLE IDE/SATA enheder fra, pånær en CD-ROM og den nu nærmest ubruglige harddisk - som iøvrigt SKAL være master på lakridsen. Herefter kan jeg mistroisk, bare passivt glo på computeren mens fabrikantens uduelige software forsøger at gøre sit ubehjælpsomme arbejde.

5. HURRA !

Som en næsten traumatisk oplevelse, snegler testen sig færdig - disken fejler ikke noget !!!
Nej, det tror da helvede, den dukker jo ikke op i BIOS. Det vil sige, at det gjorde den, men kun efter for godt befindende og da testen endlig efter utrolig mange boots, var tilende bragt, var der ingen konklusion! 2 timer gik der med det.. Samt et utal af ukvemsord som ikke vil blive gengivet her, da HELE forummet vil rødme.

6. VA NU ?

Ind på hjemmesiden som IKKE beskriver hvad man skal gøre, hvis harddisken ikke har tænkt sig at samarbejde og BIOS ikke kan se den. Ej heller nogen beskrivelse om hvad man skal foretage sig, hvis lortet klikker!! 1 uges skriveri via email mellem support og mig løste problemet - sådan da.

7. POST DANMARK !

Harddisken afsendes til impotøren i Danmark, efter DYRT indkøbt bobbelplast og tilhørende papkasse og i 14 dage går jeg længelsfuldt og kikke efter postdamen, som godmodigt kører sin rundte hver dag - endnu en mail afgører sagen !! Fik en DÅRLIG undskyldning om at de ikke kunne finde den, men jeg havde papirene iorden fra Post Danmark. Så det gik der yderlig lige nogle timer eller 4, med at få bekræftet fra dem, at den var afleveret til impotøren. Harddisk afsendes samme dag og man undskyldte endnu engang. Jeg var ved at brække mig - luften var SÅ fed af løgnehistorier at de klisterede sig til væggene og jeg næsten ikke kunne ånde.

8. ANKOMST !

Et stk. harddisk af samme tvivlsomme kvalitet som den afsendte, modtages, uden så meget som et trøstende ord - RØVHULLER, men det ordner sig! Jeg kan også være en røv når det kommer der til - lige for lige hvis "venskab" skal holdes.


9. EPILOG

Med tanke på det utal af timer jeg har brugt, ikke alene på test, men også på at undersøge marked FØR jeg overhovedet købte 20 stk. af omtalte harddisk, sidder jeg nu her og gruer over hvornår den næste drager afsted til de evige bits&bytes marker og tænker over hvad konsulentbistand egentlig koster. Samtidig med at lugten af traume begynder at breder sig i rummet.

600 kr ?? 1200 kr ?? 1800 kr i timen måske ?? Der ikke sådan lige til at fejlfinde, når man har flere harddiske.

I min arrigskab over den tid der nu går, før jeg har de samme data på plads igen, kunne jeg godt finde på at sende dem en regning på ... tjaaa, va´ska' vi sige ? 18000 + moms. For det mener jeg er værdien af den tid (15 timer alt i alt), jeg har forbrugt til at gøre mit retmæssige og garantisikret krav gældende!

//HnieX

PS.

Næste harddisk som står af vil ikke blive testet, men afsendt med besked om at den ikke bare udsender underlige lyde i form af klik, men også nægter at dukke op i BIOS - SLUT med at være ulønnet testdyr, BASTA!!!

Betaling modtages gerne i form af harddiske, men på betingelse af at det bliver fra den fabrikant, som nu har opkøbt fabrikanten der i sin tid leverede de 20 harddiske. Deres underlødige harddiske - når alt kommer til alt - kan jeg sagtens være foruden :(
//HnieX The Unforgettable
PoPPe
Posts: 307
Joined: Sun Oct 15, 2006 7:09 pm
Location: Ballerup
Contact:

Re: Nu er den der fandme igen..

Post by PoPPe »

hehe ... håber da du fik kopieret data da du endelig fik disken op at køre... har før haft held med Rstudio til at redde data(disken kunne ikke engang ses i bios, men dukkede op i prog, som noget underligt tekst - og det skal man jo undersøge, endte med at jeg fik reddet ca 95% af data, behøver jeg at sige jeg var pænt imponeret - jeg havde ellers fraskrevet mig alle mine op til næsten 20 år gamle musik vids - Sabrina med Boys boys og mine Dune som nogle af de ældre :)
--
Regards.
The real PoPPe
User avatar
BigChief
Site Admin
Posts: 206
Joined: Sun Oct 15, 2006 5:39 pm
Location: Billund

Re: Nu er den der fandme igen..

Post by BigChief »

Det er vel ikke værre end at restore sin backup ? :-)

Jeg må dog indrømme at en del af din kritik er uberettiget imo.

1. MTBF Betyder "Mean Time Before Failure"

Det betyder at du kan have en disk der fejler efter 20 minutter .. og en der holder 1000 år .. Det giver en generel indikation af diskens kvalitet, men ikke en garanti for hvor længe den kan køre.

2. Hvor lang tid du bruger på at finde ud af hvilken disk der er i stykker, er vel ikke producentens fejl ?

3. Så producenten har lagt informationer ud på deres hjemmeside om hvordan du tester og sender din disk tilbage - jep dét er fanme et stort problem.

4. Et floppy image kan let brændes på en almindelig CD-ROM, den skal bare brændes som bootable, herudover bør man altid have et floppydrev liggende til bios upgrades, recovery, installation af SCSI/RAID drivere under en windows install, recovery og andet sjov .. vi snakker et stykke 50 kr hardware, det gider jeg personligt ikke spare på.

5 & 6. De burde selvfølgl skrive info om RMA hvis den ikke bliver fundet af BIOS ..

7. Der er vel ingen der tvinger dig til at købe din bobbelplast i PostDK .. sidst jeg var derinde kostede en rulle 25 kr .. det er i overkanten, men man kan jo bare købe det i boghandlen eller lignende.

Til importøren i danmark ? Hvilken disk er det lige du har købt ? Alle de diske jeg har haft returneret har jeg kunne returnere direkte til producenten - det giver selvfølgelig en lille ekstraregning da den skal til udlandet, men det vil jeg sgu hellere end at skulle igennem en mellemmand.

8. De er der ikke for at være pædagoger .. du har fået byttet en disk på garantien - tør næsen og restore din backup.

9. Det er et stykke mekanik - det kan altid gå i stykker, det er derfor man køber et produkt med garanti ..

Du skriver intet sted hvilket mærke du har købt ..

Personligt har jeg lige returneret en Western Digital 10k rpm disk ..

Sendte den til tyskland med PostDK, 4 hverdage efter de havde modtaget den har de sendt en ny disk retur med UPS - forventer at få den mandag eller tirsdag - kørte deres software, det tager da lidt tid - men man behøver jo ikke ligefrem sidde foran computeren mens det kører.

/Søren - Ejer båndrobot :-)
HnieX
Posts: 21
Joined: Tue Jan 30, 2007 8:03 pm
Location: Vest om Arresø

Re: Nu er den der fandme igen..

Post by HnieX »

Ikke værre end at restore backup... af 29 harddiske ??? Manden er gal !! :-p

1. MTBF ved jeg godt hvad betyder... stort det samme som 'køb en 250 Gb hd og få 233 ud af det, altså salgsgas :)

2. Hvorfor er det ikke deres fejl... produktet kommer fra dem og sælges som værende ABSOLUT fejlfrit. Hvorfor er det MIN opgave at fejlfinde på deres produkt ?

3. Fandme er det et stort problem... især hvis deres likns ikke virker og man skal sidde og finde bagveje ind til deres download sektion...

4. En floppy optager en 3.5" plads..... mere skal der vel ikke siges til det!

5 og 6. JA

7. Det beror vel på den tid jeg har tilrådighed ?

8. Nej, det tør svagt antydes at de ikke er pædagoger... restore backup - SUK, gentager: jeg har 29 stk. !!!

9. Det ændre ikke på det at jeg har brugt MIN tid på at teste deres lort..

Citac: 'Du skriver intet sted hvilket mærke du har købt ..' Jooo da, det står bare mellem linierne... HINT: Hvem har lige opkøbt hvem ?


Anyways, historien er fiktiv. Men bør tages seriøst, ud fra at fabrikanterne ligger det ud til forbrugeren at fejlfinde på deres hardware... kan Hr. og Fru Danmark det ? Eller John og Jane Doe for den sags skyld ?

PS.

Det skal lige med at jeg i tiden fra det skrevende og frem til i dag er blevet den lykkelige ejer af yderlig 4 hd's :) Samlet kapacitet er nu på 7 Tb...
//HnieX The Unforgettable
User avatar
BigChief
Site Admin
Posts: 206
Joined: Sun Oct 15, 2006 5:39 pm
Location: Billund

Re: Nu er den der fandme igen..

Post by BigChief »

Gal ? dunno .. jeg har en LTO2 streamer herhjemme, der kan ligge ~200 GB per bånd (400 GB komprimeret, prekomprimerede data er dog ikke så godt til det :), som koster et ca 300 kr stykket .. ikke noget større problem at tage backup af 7 TB hvis data er vigtig nok .. det tager lidt tid og og båndskift .. men mon ikke det går - jeg går ikke ud fra at du opdaterer alle 7 TB hver dag, så incremental backup en gang om ugen f.eks. er ikke noget problem :) - restore 7 TB tager vel en 2-3 dage, men du behøver jo ikke sidde foran maskinen hele vejen igennem - bare skifte bånd indimellem .. - på work har vi et par 100-120 slots LTO3 båndrobotter .. så behøver man ikke selv skifte bånd heller - det er dog nok liiige lidt mere end jeg ville have privat ;).

Herudover har jeg min båndrobot med 8x40/80 DLT bånd, den bruger jeg til min kritiske data, såsom mailserver, webserver etc etc - så jeg har daglig backup af dette.

1. jeps .. 1.000.000 byte-MB'en er en ringe opfindelse..

2. Det var også fejlfrit da du fik det, ellers havde det jo været ganske let at finde ud af hvilken det var - og data havde ikke været noget problem. At det går i stykker over tid kan stadig ikke være det store problem.

3. Hvis deres links ikke virker, så er det selvfølgelig et problem .. jeg har dog endnu ikke oplevet de store problemer med harddiskproducenternes hjemmesiders funktionalitet - og jeg har sendt mere end et par diske retur =)

4. køb et ekstern USB floppy drev .. det koster ~150 kr istedet.

7. At du har valgt at køre diskene i et miljø hvor du ikke let kan finde ud af hvilken disk der fejler, kan jeg ikke se harddiskproducenterne kan klandres for - hvad vil du have de skal gøre ?

8. Se min intro

9. Du har købt en løsdel, hvis du havde købt en hel computer med 29 harddiske i (held og lykke med at finde den i normal retail :) - så ville du bare kunne indlevere hele maskinen til reperation .. Du ligger som du har redt :).

Hvem har købt hvem ?

Hitachi har købt IBM's Storage Afdeling
Seagate har købt Maxtor
Maxtor har købt Quantum
Seagate har købt Connor
... Der er helt sikkert flere som jeg ikke lige kan huske fra fri hukommelse ..
HnieX
Posts: 21
Joined: Tue Jan 30, 2007 8:03 pm
Location: Vest om Arresø

Re: Nu er den der fandme igen..

Post by HnieX »

Så er denne historie vidst blevet lang nok... :)

Jeg er ganske kold over for hvornår MINE harddiske klikker - hvilket ikke sker så ofte mere - for jeg smider dem ud, uden at skeldne til hvad der har ligget på dem. Det som er mistet kan mange gange hentes igen :-p
Mine harddiske var ikke købt til det formål som de i dag bruges til, så derfor forventer jeg ikke det store - med mindre selvfølgelig at disken er bærer en alder der gør at tidspunktet for beslutningen om at drage til de evige bit&bytes marker, er under et år...
De harddiske jeg nu til dags køber, er beregnet i at køre 24/7/365 og der er forventningen at de holder mindst tre år. Skulle de mod forventning ikke gøre det, er tanken at sende dem retur med en fed løgnhistorie om at den ikke dukker op i BIOS, fejlen er periodisk eller den klikker - alt efter humør.

Det som egentlig var meningen med mit indlæg, var bare at råbe folk op. Idet jeg tilstadighed er ganske uforstående over for den problematik, som det egentlig er når Hr. og Fru Danmark stilles over for en selvmorderisk harddisk, i det øjeblik at en af DERES harddiske beslutter sig for at bedrive den ædle japanske kunst udi kamizake.

Men det tog du ikke engang stilling til, BC :(

Andet var det så ment ikke :-p
Last edited by HnieX on Sat Apr 21, 2007 4:10 pm, edited 1 time in total.
//HnieX The Unforgettable
User avatar
BigChief
Site Admin
Posts: 206
Joined: Sun Oct 15, 2006 5:39 pm
Location: Billund

Re: Nu er den der fandme igen..

Post by BigChief »

Hr. og Fru. Danmark vil som regel vælge at købe en samlet computer.

De vil herudover ikke gøre noget som helst ved at den klikker - det er først når disken er stået helt af, de vil begynde at gøre noget :).

Med det sagt - så vælger de selvfølgelig at sende hele maskinen til reperation, og så er det at fejlfinde teknikeren's ansvar.

At dét så jævnligt fejler og folk må sende den ind flere gange, er en helt anden sag .. Det kan du sikkert snakke med Antra om ;)
Post Reply